Cum să alegi cel mai bun hosting

cel mai bun hosting

Dacă ești în căutare de cel mai bun hosting, ai ajuns unde trebuie. Articolul ăsta este fix pentru tine și nu e cu linkuri de afiliere, review-uri false sau plătite, hype de marketing sau alte bullshit-uri.

Misiunea acestui articol e să ajute și să educe, nu să profite de neștiință.

Hai să începem cu începutul – nu există cel mai bun hosting. Întrebarea „care este cel mai bun hosting din România” este ca și cum am pune întrebarea „cât de adâncă e o groapă” sau „care e cea mai udă apă minerală”.

Nu există un „cel mai bun” – fiecare hosting e potrivit pentru nevoile cuiva, dar nepotrivit pentru nevoile altcuiva. Nu te duci cu Skoda Fabia la Formula 1, la fel cum nu te duci cu o mașină de Formula 1 la țară la mamaie ca să iei niște saci de cartofi. Cel mai bun [orice] depinde de nevoile tale și ale site-ului tău.

Cel mai bun hosting pentru alții nu e cel mai bun și pentru tine

Fiecare proprietar de site are anumite nevoi, anumite așteptări, un nivel de cunoștințe tehnice, o strategie de creștere a site-ului și, în cele din urmă, un buget.

Sintagma „cea mai bună găzduire” poate însemna ceva complet diferit pentru fiecare om.

Pentru un începător, cel mai bun hosting va fi unul gratuit sau foarte ieftin

Aici intră site-uri hobby, site-urile personale, bloguri mici, site-uri prin care oamenii încearcă o afacere online, dar nu vor să piardă prea mulți bani.

Pentru acești proprietari de site-uri, hosting-ul este văzut ca o cheltuială, nu ca o investiție, deci dacă găsesc ceva gratuit sau foarte ieftin care merge, scopul lor de a pierde cât mai puțini bani este îndeplinit și soluția respectivă de găzduire e considerată „cea mai bună găzduire”.

Noi, la Simplenet, nu oferim găzduire gratuită sau foarte ieftină din motive foarte simple. Un lucru foarte important la hosting sunt vecinii de server. Atunci când prețurile sunt prea mici, oferta atrage oameni pe care nu i-ai dori drept vecini. Ne respectăm clienții și nu vrem să aibă vecini problematici pe servere.

De aceea avem o soluție de găzduire web suficient de ieftină pentru a ajuta clienții cu bugete mai mici, dar nu atât de ieftină încât să atragă abuzatori.

Pentru un site de afaceri, cea mai bună găzduire va fi una stabilă (100% uptime)

Există site-uri care, deși nu au trafic mare, sunt folosite ca extensii ale unor afaceri.

De exemplu, site-ul unei clinici unde clienții intră într-o Zonă de Client să-și vadă rezultatele analizelor sau site-ul unei afaceri din domeniul serviciilor (masaj, coafor, fitness) unde clienții intră să-și facă programările.

Pentru acești proprietari de site-uri, obiectivul este ca site-ul să funcționeze mereu. Costul unui abonament de hosting stabil e o investiție în liniște pentru că atunci când clienții nu se pot loga să-și vadă rezultatele analizelor vor suna la recepția clinicii nemulțumiți.

De aceea, cel mai bun hosting pentru un astfel de site nu este cel mai ieftin posibil precum în cazul de mai sus. Cel mai bun este un hosting în cloud, cu uptime superior, eventual și cu un abonament de monitorizare sau mentenanță.

Pentru un publisher, cel mai bun hosting va fi unul scalabil

Publisherii sunt creatori de conținut, bloggeri, reviste online sau ziare.

Aceștia au site-uri care primesc neașteptat vârfuri de trafic. Un articol poate primește un link de la un alt blogger faimos și devine viral, o știre din ziar e controversată și intră multă lume să comenteze etc.

Pentru acești proprietari de site-uri, obiectivul principal este ca găzduirea să poată susține vârfuri de trafic fără ca site-ul să cadă, pentru că banii vin din afișări. Mai multe afișări = mai multe venituri.

De aceea, cel mai bun hosting pentru un astfel de site va fi unul care poate susține trafic mare, poate să le aloce rapid mai multe resurse de procesare (CPU/RAM) și care să fie flexibil din punct de vedere al costurilor.

Pentru un magazin online, cel mai bun hosting va fi unul rapid, stabil, scalabil

Magazinele online au cele mai mari nevoi.

Au nevoie și de stabilitate, să fie mereu online site-ul pentru că la orice oră se poate plasa o comandă, au nevoie și de performanță, să fie rapid site-ul, pentru că o încărcarea greoaie poate duce la pierderea clienților, și au nevoie să fie și scalabil, să susțină niveluri mari de trafic, pentru că există perioade de reduceri cum ar fi Black Friday, când se fac vânzări masive.

Pentru un magazin online, cel mai bun hosting este unul care să îndeplinească toate condițiile pentru a nu-i sabota succesul.

Poate există și alte situații, alți proprietari, alte site-uri, alte nevoi pe care nu le-am acoperit mai sus. Și pentru ei există o soluție de găzduire care să fie „cea mai bună”. Poate fi una dintre cele prezentate mai sus sau poate fi una complet diferită.

Ideea este că nu există cea mai bună găzduire universală, pentru toată lumea, pentru toate site-urile, indiferent de ele și de nevoile lor.

Care e cel mai bun hosting pentru tine?

Pentru a găsi răspunsul trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:

  • care sunt nevoile tale?
  • care sunt nevoile site-ului tău?
  • care sunt nevoile tale de suport tehnic?
  • care este bugetul tău?

Oamenii sunt diferiți, iar site-urile web sunt diferite. Nimeni altcineva nu știe ce este important pentru tine. Răspunsurile te vor ajuta să înțelegi exact de ce ai nevoie atunci când compari opțiunile de găzduire web.

Care sunt nevoile tale?

Vrei cea mai bună găzduire web? Pentru a obține acest lucru, trebuie să știi exact de ce ai nevoie. Iată câteva întrebări care să te ajute:

  • Trebuie să găzduiesc un singur site sau mai multe?
  • Cât de importante sunt site-urile?
  • Care sunt nevoile mele de suport? Am nevoie de un furnizor specializat sau e suficient unul generalist?
  • Am nevoie de e-mail inclus în planul meu de găzduire?
  • Cât de important este emailul? Am nevoie de un furnizor specializat pe email?
  • Îmi administrez singur site-urile? Am nevoie de ajutor?

Aceste întrebări pot avea răspunsuri diferite pentru oameni diferiți.

Răspunsurile tale te vor ajuta să înțelegi de ce ai nevoie punctual atunci când începi să compari opțiunile de hosting.

Care sunt nevoile site-ului?

Următorul set de întrebări la care ar trebui să răspunzi se concentrează pe ceea ce are nevoie site-ul tău.

  • Care este nivelul de trafic al site-ului?
  • Va avea site-ul perioade cu trafic foarte ridicat?
  • Are site-ul nevoie de o cantitate anume de resurse dedicate de procesare?
  • Câte resurse consumă site-ul pentru a încărca o pagină fără cache?
  • Are site-ul nevoie de optimizarea performanței?

Acest lucru te ajută să evaluezi opțiunile, pentru că nu orice soluție de hosting va fi cea mai bună pentru tipul tău de site.

Nu toate site-urile au aceleași nevoi. Dacă site-ul tău este un blog cu trafic redus, nu va avea nevoie de aceleași lucruri ca un magazin online cu trafic masiv.

De aceea este important să identifici de ce are nevoie site-ul tău și să alegi în cunoștință de cauză.

Care sunt nevoile de asistență?

Suportul tehnic merită propria lui categorie pentru că este extrem de important.

Multă lume subestimează complexitatea deținerii unui site pentru că majoritatea furnizorilor de servicii online promovează intens cât de ușor este să ai o afacere online.

  • Știi să administrezi un server sau ai prefera să se ocupe altcineva de asta?
  • Ai nevoie de suport tehnic specializat pe aplicația ta (WordPress, WooCommerce etc)?
  • Știi suficient despre WordPress încât să nu ai nevoie de suport tehnic specializat?
  • Ai un angajat sau un colaborator care știe suficient încât să se ocupe de partea tehnică?

Nu sunt întrebări ușoare, dar au nevoie de răspunsuri.

E ușor să te lansezi online, dar să gestionezi o afacere online și să ai succes e la fel de greu și complex ca orice afacere offline. E important să nu subestimăm partea tehnică, pentru că online-ul este în primul rând un mediu tehnic.

Care este bugetul tău?

Fiecare are un buget. Nu neapărat câți bani are efectiv, ci cât este dispus să plătească pentru un serviciu.

  • Cât produce fiecare site? De ce nu produce cât ar trebui? Este hosting-ul o cauză pentru care nu produce?
  • Cât ești dispus să investești pentru a produce mai mult?
  • Ai un buget de 5 € pentru fiecare site pe care îl deții?
  • Sau un buget total de 5 € pentru toate site-urile?

Înlocuiește 5 cu 50 sau 500, doar tu știi care buget este confortabil.

Bugetul e un criteriu important, dar nu ar trebui să fie singurul sau cel mai important criteriu.

Ce tipuri de hosting există?

Există mai multe tipuri de hosting, iar acestea ar fi următoarele:

  • hosting shared
  • hosting VPS (Virtual Private Server)
  • servere dedicate
  • cloud
  • hosting administrat (Shopify, Wix, managed WordPress etc)

Haideți să vedem ce e cu tipurile de găzduire web, ce reprezintă fiecare, ce avantaje și dezavantaje au. O să începem cu cele mai populare.

1. Hosting web shared

Acest tip de găzduire este unul în care toate site-urile clienților sunt găzduite pe un server fizic (sau virtual) și împart la comun resursele acestuia, după cum se poate intui din sintagma „shared”.

Găzduirea shared e cea mai populară, pentru că e ieftină și pentru că limitările acesteia sunt ok pentru majoritatea site-urilor.

Cui se adresează?

Găzduirea shared se adresează în general începătorilor. Este o soluție de găzduire mass-market, gândită să satisfacă nevoile unui număr cât mai mare de proprietari de site-uri.

Principalul avantaj al unui hosting shared este raportul calitate/preț, adică prețul relativ mic pe care îl plătește un proprietar de site raportat la serviciile și beneficiile pe care le primește.

Principalul dezavantaj al găzduirii shared este că performanța site-ului tău e afectată de vecinii de pe server, mai exact de consumul de resurse de pe server. Viteza de încărcare a unui site nu poate fi constantă și nu poate fi garantată.

Avantaje hosting shared

  • preț mic
  • performanță decentă
  • totul la un loc (găzduire DNS, găzduire site web, găzduire email, backup)
  • panou de control ușor de folosit.

Dezavantaje hosting shared

  • limitări de resurse
  • posibilități reduse de personalizare
  • performanțe inconsecvente
  • scalabilitate limitată

Responsabilități

Responsabilitățile furnizorului de găzduire sunt administrarea infrastructurii și a serviciilor care rulează pe server, securitatea și backup-ul datelor.

Clientul beneficiază de acces la un panou de administrare (cel mai popular este cPanel) și de acolo încep responsabilitățile lui. Își poate instala ce aplicații dorește (cea mai populară este WordPress), aplicații pe care și le administrează atât din punct de vedere tehnic, cât și din vedere al conținutului; poate crea adrese de email, poate edita zonele DNS, poate restaura backup-uri etc…

Cel mai ușor de înțeles pentru persoanele non-tehnice este paralela cu o chirie. Găzduirea web de tip shared este ca închirierea unui apartament nemobilat într-un bloc de locuințe. Cuvintele cheie aici sunt:

  • „nemobilat” – deci ai libertate să-l mobilezi cum vrei
  • „bloc” – ceea ce înseamnă că ai vecini, cu avantajele și dezavantajele de rigoare.

La Simplenet, avem două soluții de hosting shared, una standard și una premium.

Pe cea premium sunt găzduiți de 5 ori mai puțini clienți per server, deci mai puțini vecini, vecini mai de calitate, mai multe resurse pentru fiecare.

Păstrând paralela cu chiria, un hosting shared premium e ca și cum ai închiria un etaj întreg din bloc. Posibilitatea să te deranjeze vreun vecin e mult mai mică, dar nu inexistentă.

Ce nu îți spune nimeni despre găzduirea shared

Evident, e vorba despre dezavantaje. Toți furnizorii aleg să prezinte doar avantajele, umflându-le și exagerându-le câteodată până la un nivel ce frizează ridicolul.

Noi, la Simplenet, suntem diferiți. Așa că o să îți povestim puțin despre găzduirea shared, despre cum e construită, ce dezavantaje și limitări are.

Găzduirea web shared este best-effort

Best-effort înseamnă că nu există garanții. Faceți un exercițiu să citiți termenii și condițiile de la unii furnizori. Pe site vor scrie că au cea mai bună găzduire web, de 3 ori mai rapidă, de 4 ori mai performantă și alte exagerări. Apoi, în termeni și condiții vor scrie că informațiile de pe site sunt doar așa, cu titlu de marketing, nu reprezintă garanții.

Nu există cea mai bună găzduire web, există doar furnizori care sunt mai buni la marketing decât alții. Este extrem de dificil de oferit garanții într-un mediu shared, unde resursele unui server sunt împărțite între sute sau mii de site-uri și clienți, iar fiecare client are nevoie diferite.

Găzduirea web shared se bazează pe standardizare

Standardizarea e importantă pentru orice afacere, nu doar la găzduire web.

Un exemplu de standardizare este faptul că la McDonalds nu face fiecare angajat hamburgerii după cum vrea, ci există o ordine și o procedură clară. Standardizarea face ca procesul să fie mai eficient, crearea sandvișului durează mai puțin, clientul își primește mâncarea mai repede, angajatul face o cantitate mai mare într-un timp mai scurt. Eficiența asta se traduce în prețuri mai mici, o consecvență în aspect și o experiență unitară oferită clientului.

Un alt exemplu de standardizare, un dentist își primește pacienții doar la cabinet, nu bate drumurile cu sculele în sacoșă către fiecare pacient. Pentru că asta ar fi extrem de ineficient, ar exista mulți timpi morți (blocat în trafic) și ineficiența asta s-ar traduce în ultimă instanță în prețuri mari. Și nu doar prețuri mari, ci și servicii mai proaste, dentistul fiind mai obosit și mai stresat după o zi de fugăreală prin oraș.

Dar standardizarea nu este ceva specific afacerilor.

Orice lucru din viața de zi cu zi care trebuie să fie gândit la scară largă este standardizat. Traficul ar fi haotic dacă strada nu ar fi împărțită în benzi, nu ar fi semafoare, nu ar fi reguli clare de oferire a priorității etc.

Traficul este haotic câteodată pentru că, deși există standardizări, ele nu sunt respectate. Nu am vrea ca și serviciile de hosting să fie la fel de haotice, nu-i așa?

Și tu, ca proprietar de site, folosești standardizarea, poate chiar fără să o conștientizezi. Structura fiecărei pagini a site-ului tău este la fel, nu-i așa? În sensul că logo-ul, culorile, meniurile și locația lor, sidebar-ul, lățimea content-ului, etc… nu se schimbă, nu diferă de la o pagină la alta.

Dacă s-ar schimba, vizitatorii ar deveni confuzi, nu ar ști dacă mai sunt pe același site, ar avea o experiență negativă legată de site, de firma ta, de brandul tău.

Un alt exemplu de standardizare, ultimul și probabil cel mai bun, este controlul de securitate din aeroport. Securitatea este un aspect special, nu există securitate 37%, 68% sau 99%. Securitatea ori este 100%, ori este 0%. Securitatea funcționează dacă absolut fiecare om trece prin controlul respectiv. Dacă se face chiar și o singură excepție atunci securitatea este fix ZERO. Din cauza asta nu se pot face excepții, ci trebuie respectată o regulă standard – toată lumea trece prin control.

La fel este și în cazul unei găzduiri shared, toată lumea trebuie să respecte aceleași reguli, fără excepție.

De ce insist atât de mult, cu atât de multe exemple?

Pentru că este primordială importanța înțelegerii faptului că fără standardizare o găzduire web shared nu poate exista la prețurile mici la care există.

Fiecare client care decide să achiziționeze un pachet de găzduire shared, indiferent de furnizor, trebuie să conștientizeze și să accepte că acesta este dezavantajul găzduirii web de tip shared, nu se pot face personalizări după cum dorește fiecare. Personalizările costă; nu prin prisma efortului direct, acela de a da 2-3 clickuri la o setare pe server, ci prin prisma implicațiilor la scară largă pe care le au din punct de vedere al eficienței operaționale, al performanței, al securității și în ultimă instanță asupra experienței de găzduire oferite tuturor clienților.

Tuturor. Nu 1, nu 2, ci 100% dintre clienți trebuie să aibă o experiență unitară de găzduire web în ceea ce privește calitatea, performanța, securitatea etc.

Găzduire web shared se bazează pe automatizare

Totul este gestionat de un sistem informatic, o aplicație creată special pentru firmele de găzduire web. Aplicația controlează conturile de client (produse, servicii, facturare, abonamente etc) și este sincronizată și cu programul instalat pe server pentru a controla conturile de cPanel (deschidere, suspendare, ștergere etc).

În momentul în care un vizitator plasează o comandă pentru un pachet de găzduire pe site se întâmplă următoarele lucruri:

  • se deschide un cont de client in sistem
  • se alocă un pachet de găzduire acestui client
  • se deschide un cont cPanel pe server cu specificațiile aferente pachetului ales

Facturarea la X zile înainte de data scadentă, trimiterea facturii pe mail, trimiterea notificărilor de plată, suspendarea conturilor în caz de neplată – toate acestea plus multe altele se fac automat.

Ar fi foarte ineficient să stea cineva să verifice manual toate aceste lucruri. Firma de găzduire ar trebui să aibă de 5 ori mai mulți angajați, lucru care ar crește prețurile.

Pentru că lucrurile funcționează pe pilot automat, se pot întâmpla situații neplăcute cum ar fi suspendarea pentru neplată. Unii clienți au impresia că această suspendare se face de către firma de găzduire web din răutate sau rea voință. Acest lucru este complet fals. Pur și simplu, în sistem este setat un număr de zile ca perioadă de grație după scadență, iar când se împlinește numărul respectiv de zile contul de găzduire este automat suspendat de către sistem.

Ideea de reținut este că e vorba de un proces automatizat, nu există un om care verifică și închide conturile din rea voință, ca să se răzbune pe clienții care n-au putut plăti la timp.

În concluzie, găzduirea web shared se bazează pe folosirea unui sistem automatizat de gestiune pentru menținerea unor costuri mici.

Găzduirea web shared se bazează pe overselling

Overselling înseamnă să vinzi mai mult decât ai și e o practică obișnuită în cazul serviciilor. Exemplele cele mai cunoscute de overselling sunt furnizorii de telefonie mobilă, furnizorii de internet și firmele de găzduire web. Însă, dacă stăm să ne gândim bine, aproape toată lumea face overselling într-un fel sau altul.

Chiar și un restaurant. La 20 de mese de 4 persoane, avem maxim 80 de clienți în restaurant la un moment dat. Are restaurantul 80 de chelneri? Sau 80 de bucătari? Sau 80 de toalete? Nu are, se bazează pe faptul că nu o să fie mereu plin și că nu toți clienții o să aibă nevoie fix în același timp de serviciile unui chelner. Sau la baie. Dacă toată lumea folosește fix în același timp resursele apar probleme.

Același lucru se întâmplă și în cazul găzduirii web de tip shared, furnizorul de găzduire web se bazează pe faptul că nu toți clienții găzduiți pe server vor folosi în același timp resursele, așa că vinde mai mult decât are.

Dacă nu s-ar face asta, să găzduiești doar 50 de site-uri pe un server ar fi extrem de ineficient și scump. Costul serverului (hardware, software etc) împărțit la doar 50 de clienți ar ieși un mult prea mare pentru fiecare un pachet de găzduire web shared.

Deci overselling-ul e o realitate, una care avantajează atât furnizorul, prin eficientizarea ROI (return on investment), cât și clientul, prin obținerea unor prețuri mici pentru găzduire web.

Și atunci, de ce există o percepție atât de negativă despre overselling? De ce evită firmele de găzduire web din România să vorbească despre asta?

Percepția negativă e dată de faptul că lumea confundă conceptul de overselling cu cel de overloading.

Overselling-ul îți permite să pui mai mulți clienți pe un server, dar asta nu înseamnă neapărat că se face și overloading. Overloading-ul înseamnă să înghesui atât de mulți clienți pe server încât să fie afectată performanța site-urilor. Overloading fac, în general, furnizorii de găzduire web care oferă foarte mult sau nelimitat la prețuri foarte mici și au nevoie de foarte mulți clienți pe un server ca să facă profit de pe serverul respectiv.

Noi, la Simplenet, nu facem overloading, dimpotrivă, cred că avem unul dintre cele mai mici rapoarte de clienți per server din România, iar în cazul soluțiilor de găzduire premium avem de 5 ori mai puțini clienți pe server față de găzduirea web standard.

Să ai datacenter propriu nu este neapărat relevant

Nu mai suntem în 1995. Există Google Cloud, Amazon Web Services, Microsoft Azure, IBM Cloud, Oracle Cloud, Hetzner Cloud, Upcloud, Digital Ocean, Vultr, Linode, OVH Cloud și multe alte servicii de cloud care oferă infrastructură celor ce doresc să construiască soluții de găzduire web.

Multe dintre firmele de mai sus nu dețin datacentere, ci folosesc datacenterele unor firme care cu asta se ocupă, cu deținerea de datacentere. De exemplu, datacenterul din Frankfurt care apare în lista de datacentere Linode aparține firmei Telecity Group. N-ați auzit niciodată de firma asta și e normal, pentru că ei nu vând către utilizatori finali, persoane fizice.

Circuitul funcționează în felul următor: firmele care au datacentere furnizează servicii de datacenter pentru furnizorii de cloud, aceștia oferă servicii de tip Infrastructure-as-a-Service pentru furnizorii de găzduire web, iar aceștia din urmă oferă găzduire web pentru clientul final.

Există și firme care lucrează pe tot lanțul ăsta și furnizează servicii de la cap la coadă, dar asta nu înseamnă că sunt mai bune decât altele. Dimpotrivă, aș îndrăzni să spun că de obicei suportul tehnic lasă de dorit la firmele foarte mari care fac de toate. Pentru ei, clientul mic (cu un pachet de câțiva euro) nu e atât de important.

Așadar, o firmă de găzduire care oferă servicii către un utilizator final (găzduire web cu cPanel, de exemplu) nu are de ce să aibă datacenter propriu. Sunt unele care au datacentere, altele care nu au, deținerea unui datacenter propriu nu e o chestie relevantă atunci când cauți o găzduire shared. Un furnizor de găzduire web poate fi bun sau slab indiferent că are sau nu datacenter propriu.

IP-uri dedicate nu mai contează nici ele

Ăsta cred că e cel mai mare mit legat de găzduirea site-urilor – cât de mult te ajută IP-urile dedicate. Ei bine, IP-urile dedicate nu te ajută absolut cu nimic.

Găzduirea shared nu mai e ce era acum 10-15 ani. Mailurile nu se mai trimit prin IP-ul shared al serverului, nici prin IP-urile dedicate asociate conturilor cPanel. Mailurile se trimit prin filtrele Spam Experts sau Mailchannels, servicii specializate care se ocupă de filtrare, securitate, antispam, costul fiind inclus în prețul abonamentului de găzduire.

Deci nu este nevoie de IP dedicat pentru a trimite mailuri.

Am nevoie de IP dedicat pentru SEO?

Majoritatea site-urilor se încarcă de pe IP-uri shared și o duc foarte bine.

Google știe că 90% dintre site-uri sunt pe găzduire web shared, deci IP-uri shared. Chiar și în cazul găzduirilor moderne în cloud ce folosesc Docker și Kubernetes, site-urile sunt în spatele unui load balancer, deci toate sunt văzute ca având IP-ul acelui load balancer. Există găzduiri și mai moderne, serverless, de exemplu un WordPress poate fi găzduit pe un server local și să generezi pagini statice care pot fi servite de pe un CDN (AWS + Cloudflare, Netlify, Strattic, Vercel etc), deci din nou IP-uri shared ale furnizorului de CDN.

IP-urile dedicate nu vă ajută la obținerea unei poziții mai bune în rezultatele căutărilor, faptul că ar ajuta este doar un mit, o informație eronată care se propagă din ignoranță.

Am nevoie de IP dedicat pentru SSL?

Era adevărat în trecut, dar acum nu mai e cazul. Există o tehnologie numită SNI (Server Name Indication) și prin aceasta e posibil ca site-urile să aibă certificate SSL și în mediul shared fără să fie nevoie de IP-uri dedicate.

Certificatele SSL se pot emite gratuit, direct din cPanel, și se reînnoiesc automat la 90 de zile. Majoritatea clienților noștri au migrat pe conexiune securizată fără probleme, fără IP-uri dedicate.

2. Hosting VPS

Hosting VPS (Virtual Private Server) cu administrare reprezintă o soluție de găzduire unde pe un server fizic se creează mai multe servere virtuale și clientul are acces la un astfel de server virtual.

De obicei se folosește panoul de control cPanel, la fel ca în cazul hosting-ului shared, dar clientul are un nivel de acces mai înalt și poate crea singur conturi cPanel pentru a izola site-urile sau poate chiar revinde găzduire.

Fiecare VPS are un anumit nivel de resurse alocate (RAM, CPU), spre deosebire de găzduirea shared unde conturile nu au resurse alocate, ci au setate doar limitări de resurse (adică nu pot consuma mai mult de x GB RAM sau y GHz CPU).

Pe lângă avantajul resurselor, alt avantaj major al unui VPS față de o soluție shared este posibilitatea de personalizare a anumitor setări (PHP, MySQL, numărul de mailuri ce se pot trimite pe oră etc…), adică ieșirea din standardizările și limitările unui server shared.

Principalul dezavantaj al unui VPS este dat de costurile mai ridicate.

Clientul găzduit pe VPS nu mai împarte resursele cu alți clienți, dar nu mai împarte nici costurile (licența cPanel, licența webserver LiteSpeed, licența soft backup, licența soft anti-spam, administrare server etc).

Avantaje găzduire VPS

  • securitate mai bună
  • performanță mai bună
  • resurse dedicate
  • posibilitatea de personalizare
  • all-in-one (DNS, web, mail, backup)
  • scalabilitate mai bună dar tot limitată

Dezavantaje găzduire VPS

  • costuri mai ridicate
  • e tot o soluție all-in-one cu cPanel
  • performanța nu e neapărat mai bună (depinde de setup și resurse)

Păstrând paralela cu chiria, un VPS e ca și cum ai închiria o casă sau o vilă într-un cartier rezidențial. Posibilitatea să te deranjeze vreun vecin e mult mai mică, dar nu inexistentă.

3. Servere dedicate

În cadrul acestei soluții de găzduire cu cPanel și administrare, tot serverul fizic e închiriat unui singur client.

Este soluția de găzduire tradițională care presupune cele mai mari costuri, dar are avantajul unei performanțe ridicate.

Se poate personaliza orice setare a serviciilor instalate pe server pentru a acomoda necesitățile site-ului, iar limitările sunt date doar de cele fizice ale specificațiilor tehnice ale serverului.

Avantaje găzduire server dedicat

  • securitate mai bună
  • performanță mai bună
  • performanța poate fi constantă
  • all-in-one (DNS, web, mail, backup)
  • posibilitatea de personalizare

Dezavantaje găzduire server dedicat

  • costuri ridicate
  • e tot o soluție all-in-one cu cPanel
  • scalabilitate limitată
  • downtime dacă se strică o componentă fizică a serverului

Dacă ar fi să păstrăm paralela cu chiria, un server dedicat cu administrare e ca și cum ai închiria o casă sau o vilă care are o suprafață mai mare și un teren înconjurător mult mai spațios. Nu ai niciun vecin, nu te deranjează nimeni.

Acestea sunt tipurile de hosting cu semi-administrare, de obicei oferite cu cPanel sau un alt panou de control: ISPConfig, DirectAdmin, Plesk etc.

Semi-administrare înseamnă că furnizorul de hosting administrează serverul și tot ce rulează pe server (sistem de operare, server web, server de baze de date, server de email etc), iar clientul își administrează contul cPanel cu tot ce are acolo (site, adrese de mail etc).

Alternativ: Hosting VPS/dedicat fără administrare

Soluțiile de găzduire fără administrare sunt servere virtuale sau servere dedicate care sunt oferite de provider fără administrare, fără cPanel sau alt panou de control, cu acces root, la un preț mult mai mic.

Ele nu sunt dedicate utilizatorilor începători, sunt orientate către developeri, sysadmini, DevOps, adică persoane cu abilități tehnice necesare pentru a administra servere.

S-ar putea spune că, de fapt, nici nu sunt soluții de găzduire web, sunt soluții IaaS (Infrastructure as a Service). În sensul că ți se oferă acces la infrastructură și resurse și tu le folosești ca să construiești soluții de găzduire web (shared sau managed) pe care să le folosești pentru site-ul tău sau chiar să le vinzi mai departe unor utilizatori finali.

Responsabilități

Toate responsabilitățile cad în sarcina clientului.

Aceste responsabilități reprezintă instalarea, configurarea și administrarea tuturor serviciilor ce rulează pe server:

  • sistemul de operare (Debian, Ubuntu etc)
  • serverul web (Nginx sau Apache)
  • serverul de baze de date (MySQL, Percona sau MariaDB)
  • serverul de mail
  • protecție antivirus, antispam
  • firewall, protecție brute-force attacks
  • backup și disaster recovery

Pe lângă acestea, clientul este responsabil și de aplicațiile web pe care le instalează pe server (WordPress, de exemplu), precum și de actualizările acestor aplicații, mentenanța lor și publicarea conținutului.

Avantaje găzduire web unmanaged

  • costuri mici în bani, aproape de shared
  • viteză de încărcare mai bună decât shared
  • uptime mai bun decât shared
  • poți construi soluții puternice de găzduire dacă te pricepi

Dezavantaje găzduire web unmanaged

  • nu include administrare
  • responsabilități mari
  • riscuri mari
  • nu cheltui bani, dar investești timp și efort

Dacă ar fi să păstrăm paralela cu chiria, un VPS sau un server dedicat fără administrare e ca și cum ai închiria o casă sau vilă în câmp, nu sunt utilități, nu există nici asociație, trebuie să te ocupi de tot (apă, gunoi, curent, gaz etc).

4. Cloud Hosting

A fost la un moment dat o nebunie cu cloud-ul, peste tot auzeai numai cuvântul ăsta magic. Am auzit de la clienți întrebări de genul – Site-ul meu va fi stocat în cloud? Nu va cădea niciodată pentru că e în cloud? Va fi pe mai multe servere și se va încărca la fiecare vizitator de pe cel mai apropiat server de el?

Conceptele de CDN, high-scalability și high-availability sunt într-adevăr posibile pe cloud, dar cloud-ul nu înseamnă lucrurile de mai sus.

Cloud-ul e ca o găleată de resurse.

Într-un datacenter, providerul poate avea 1000 de servere, fiecare cu anumite resurse (CPU, RAM, spațiu de stocare). Providerul folosește o aplicație software care îi adună toate resursele tuturor serverelor într-o găleată de resurse.

De aici încolo, furnizorul are mai multe moduri de a vinde servicii de găzduire.

Poate să creeze mașini virtuale (VPS-uri) pe care să le vândă cu administrare (cu cPanel ca VPS-urile clasice) sau fără administrare (cu acces root ca Digital Ocean, IntoVPS etc.)

Dacă vrea să vândă găzduire shared, poate să creeze servere virtuale pe care instalează cPanel și acolo pune clienții cărora le oferă abonamente de găzduire shared.

Un alt model de business ar fi să vândă resurse în loc de abonamente prestabilite, cum face Amazon AWS sau Google Cloud, care facturează separat fiecare resursă:

  • DNS – 0,20$ per zonă
  • stocare SSD – 0,017$ per GB pe lună
  • CPU – 0,033$ per vCPU pe oră
  • RAM – 0,004$ per GB pe oră
  • Network traffic – 0,12$ per GB

La sfârșitul lunii, clientul plătește pentru câte resurse a folosit în luna respectivă.

Cam ăsta ar fi cloud-ul iar găzduirea web poate fi numită „găzduire în cloud” dacă furnizorul folosește setup-ul explicat mai sus.

5. Găzduire web complet administrată

Aceste soluții nu sunt generaliste precum cele semi-managed și unmanaged, ci sunt soluții super specializate, cum ar fi Wix, Shopify, Gomag sau soluțiile de găzduire managed WordPress.

Costurile sunt la nivel de VPS sau dedicat clasic, însă setup-ul este unul diferit, iar avantajele ar fi:

  • viteză mai bună de încărcare
  • scalabilitate ridicată (verticală + orizontală)
  • distribuție geografică (CDN inclus)
  • uptime 100%
  • backup garantat
  • securitate garantată.

În ciuda denumirii de hosting complet administrat (managed WordPress hosting, de exemplu), unele soluții sunt tot un fel de găzduire web semi-administrată, însă nu clasică, cu cPanel, ci o versiune modernă, bazată pe containere în cloud.

Există și soluții de găzduire cum ar fi Squarespace, Shopify sau Wix (chiar și WordPress.com) la care se potrivește mult mai bine sintagma managed (complet administrat).

În cazul acestor soluții, partea tehnică este abstractizată, clientului nu-i mai pasă de server, de tehnologii, de nimic tehnic.

Tot ce are de făcut este să-și pună produsele pe site și să facă promovare ca să aducă vizitatori pe site și să facă vânzare. Unele soluții au deja integrări cu procesatori de plată și firme de curierat, clientul nu are nevoie de contracte separate.

Cui se adresează

Găzduirea web de tip managed se adresează clienților care sunt dispuși să investească mai mult pentru a avea în spate o echipă specializată. E vorba în general de publisheri medii sau mari care nu vor să-și bată capul cu administrarea, vor doar să publice conținut și toată partea tehnică pur și simplu să funcționeze, chiar și atunci când au vârfuri mari de trafic.

Responsabilități

După cum menționam mai sus, există soluții de găzduire managed unde clientul are doar responsabilitatea adăugării de conținut.

Tot ce se întâmplă în spate este administrat de furnizorul de găzduire. Providerul administrează serverele și ce e instalat pe servere, de la sistemul de operare până la platforma în care tu doar îți adaugi conținutul.

Există și soluții de managed WordPress unde proprietarul site-ului își poate instala și pluginuri / teme și este responsabil și pentru partea de cod (doar core-ul WordPress e administrat de providerul de găzduire, care face update-urile).

Avantaje găzduire web managed

  • viteză de încărcare foarte bună (high-performance)
  • scalabilitate ridicată (high-scalability)
  • uptime foarte bun (high-availability)
  • suport tehnic specializat
  • it just works, indiferent cât trafic ai (depinde de furnizor și de abonament)

Dezavantaje găzduire web managed

  • costuri mai ridicate
  • e o soluție nișată, nu e all-in-one
  • nu include găzduire email
  • nu include găzduire DNS (depinde de furnizor).

Acestea ar fi tipurile de găzduire web disponibile în prezent pentru proprietarii de site-uri, în special pentru cei ce folosesc WordPress.

Ce hosting ar trebui să aleg?

În general, soluțiile de găzduire web de tip shared sunt suficiente pentru majoritatea site-urilor. Ele includ tot ce ai nevoie: DNS, email, găzduirea aplicației web, backup, suport, securitate.

Este best-effort, într-adevăr, dar hosting-ul shared a evoluat până la performanțe surprinzătoare pentru prețul mic plătit; dacă ai un site obișnuit, fără nevoi speciale, aceasta este soluția cea mai avantajoasă ca raport calitate/preț.

Prin nevoi speciale mă refer la personalizări ale setărilor PHP sau MySQL, instalări ale unor servicii suplimentare (python, ruby, node.js), trimiterea unui număr mare de emailuri, rularea unor interogări mai grele pe baza de date (importuri produse, actualizări stocuri, prețuri) sau alte nevoi specifice site-ului.

Pentru site-urile cu nevoi mai speciale sunt 2 soluții:

  • upgrade tot pe soluțiile clasice (VPS sau dedicat)
  • separarea serviciilor pe soluții specializate.

Din punctul meu de vedere, soluția profesională pe care o recomand este separarea serviciilor:

  • Pentru găzduire web – o soluție specializată de hosting pentru aplicația ta, cu suport specializat: găzduire WooCommerce, Gomag, Shopify etc.
  • Pentru găzduire email – o soluție specializată pe email hosting cum ar Google Workspace, Zoho, Fastmail, Proton etc.
  • Pentru găzduire DNS – o soluție cum ar fi Cloudflare, Amazon Route53, DNSMadeEasy etc
  • Pentru trimiterea de emailuri tranzacționale din site (notificări comenzi, facturi etc) – o soluție specializată cum ar fi Postmark, Sendgrid, Mailgun etc.
  • Pentru trimiterea de emailuri de marketing (newslettere, promoții etc) – o soluție specializată cum ar fi Mailchimp, Drip, ConvertKit etc.
  • Pentru SEO, publicitate online (Google Ads, Facebook Ads etc), marketing, crearea de conținut etc – o persoană dedicată în echipă sau un abonament la o firmă specializată.
  • Pentru securizarea aplicației web, mentenanța și administrarea aplicației web – o soluție specializată pe securitate cum ar fi Sucuri, o persoană tehnică în echipă sau un abonament la o firmă specializată pe mentenanță.

E în natura noastră să vrem să lucrăm cu un singur furnizor (sau cât mai puțini), ca să ne fie mai ușor, dar nu există un singur furnizor care să poată fi la fel de specialist în 20 de chestii.

Poți începe cu costuri mici, pe un web hosting shared cu cPanel, dar dincolo de un anumit punct, soluțiile tradiționale all-in-one nu te pot duce prea departe în dezvoltarea afacerii tale online.

Ceea ce vreau să evidențiez prin această expunere este că găzduirea web nu e un glonț de argint, nu e o pilulă magică care îți rezolvă toate problemele site-ului și nici nu ar trebui privită ca atare.

Sper ca toate aceste informații să te ajute să faci alegeri bine informate în ceea ce privește hosting-ul site-ului tău.


Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *