• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Simplenet

Găzduire WordPress

  • Prețuri
    • Găzduire shared
    • Găzduire managed
  • Studii de caz
  • Resurse
    • Tutoriale video
    • Teme WordPress
    • Optimizare WordPress
    • Experți WordPress
    • Pluginuri WordPress
    • Blog Simplenet
  • Suport
    • Baza de cunoștințe
    • Deschide un tichet
  • Login clienți

Găzduire web – ghid complet 2020

15 august 2019

Facebook13Tweet0LinkedIn0

Despre găzduire web există multe informații pe internet dar foarte multe sunt greșite sau învechite. Astfel, dorim prin acest articol să aducem cât mai multe informații clare și actualizate despre acest domeniu în care evoluăm și noi, ca provider.

Când vine vorba de găzduire web și tipurile de găzduire, majoritatea articolelor sunt abordate dintr-un punct tradițional de vedere:

  • găzduirea web shared
  • găzduirea VPS
  • serverele dedicate
  • găzduire cloud

Abordarea asta de a împărți serviciile în shared, VPS și dedicate e una extrem de simplistă și nu ia în considerare toate celelalte aspecte ale serviciului de găzduire.

Există mai multe unghiuri din care putem privi serviciul de găzduire, nu doar din cel al resurselor serverului la care are acces clientul:

  • nevoile reale ale proprietarului de site
  • responsabilitățile furnizorului și ale clientului
  • nivelul de specializare / implicare al suportului tehnic
  • nivelul de garantare al serviciului (SLA)

Ce este găzduirea web?

În esență, la modul foarte simplificat, abonamentul de găzduire reprezintă o chirie pe care o plătești pentru ca o firmă ce deține servere să găzduiască site-ul tău pe serverele lor.

Nu poți avea un site accesibil pe internet fără un abonament de găzduire. Fișierele și baza de date ce formează site-ul tău trebuie să stea undeva pe un server fizic sau virtual care să aibă instalate pe el serviciile necesare: server web, server de baze de date etc…

De obicei, oamenii înțeleg prin găzduire un singur serviciu dar de fapt sunt o suită de servicii diferite:

  • găzduirea web (a unei aplicații web, gen WordPress)
  • găzduirea DNS
  • găzduirea email

Am scris mai detaliat despre asta în articolul:

  • Cele 3 componente avansate ale găzduirii

Ce este găzduirea cloud?

Am auzit descrieri de genul – site-ul meu e stocat în cloud și se afișează de pe servere diferite în funcție de locația vizitatorilor, nu cade niciodată pentru că e pe mai multe servere etc.

Conceptele de CDN, high-scalability și high-availability sunt într-adevăr posibile pe cloud dar cloud-ul nu înseamnă lucrurile de mai sus.

Cloud-ul e un pool de resurse.

Într-un datacenter, providerul are de exemplu 1000 de servere, fiecare cu anumite resurse (CPU, RAM, spațiu de stocare).

Providerul folosește o aplicație software care îi adună toate resursele tuturor serverelor într-un singur loc, acest pool de resurse este cloud-ul.

De aici încolo, furnizorul are mai multe moduri de a vinde servicii de găzduire.

Poate să creeze mașini virtuale (VPS-uri) pe care să le vândă cu administrare (cu cPanel ca VPS-urile clasice) sau fără administrare (cu acces root ca Digital Ocean, IntoVPS etc.)

Dacă vrea să vândă găzduire shared, poate să creeze mașini virtuale pe care instalează cPanel/WHM și acolo pune clienții cărora le oferă abonamente de găzduire shared.

Un alt model de business ar fi să vândă resurse în loc de abonamente prestabilite, cum face Amazon AWS sau Google Cloud, care facturează separat fiecare resursă:

  • DNS – 0,20$ per zonă
  • SSD – 0,017$ per GB pe lună
  • CPU – 0,033$ per vCPU pe oră
  • RAM – 0,004$ per GB pe oră
  • Network traffic – 0,12$ per GB

La sfârșitul lunii, clientul plătește pentru câte resurse a folosit în luna respectivă.

Cam ăsta ar fi cloud-ul iar găzduirea web poate fi numită „găzduire în cloud” dacă furnizorul folosește setup-ul explicat mai sus.

Ce tipuri de găzduire există?

Răspunsul tradițional la această întrebare este de obicei: shared, VPS, server dedicat.

Dar în acest articol o să abordăm tipurile de găzduire dintr-un alt unghi (din pct de vedere al responsabilităților providerului și ale clientului) și o să facem clasificarea tipurilor de găzduire în felul următor:

  • unmanaged (găzduire fără administrare)
  • semi-managed (găzduire semi-administrată)
  • managed (găzduire cu administrare)

O să începem cu soluțiile de găzduire clasică, semi-managed, pentru că sunt cele mai populare.

1. Găzduire web semi-administrată (semi-managed)

Aceasta este găzduirea tradițională cu cPanel și poate fi împărțită în cele 3 tipuri clasice:

  • găzduire shared
  • găzduire VPS
  • server dedicat

Cea mai populară găzduire din această categorie este găzduirea de tip shared, dar majoritatea furnizorilor oferă și servere virtuale (VPS) sau servere dedicate cu administrare.

Există un număr extem de mare de provideri de găzduire web semi-managed în România, nu avem cum să îi enumerăm pe toți:

  • Romarg
  • MxHost
  • Hosterion
  • Easyhost
  • Simplenet (ăștia suntem noi)

Noi vindem găzduire WordPress, un tip de găzduire web semi-managed cu cPanel, optimizată pentru WordPress, pentru bugete mai mici; precum și un tip de găzduire managed WordPress, pentru clienții mai mari.

Responsabilități

Furnizorul de găzduire administrează infrastructura și serviciile care rulează pe server, securitatea și backup-ul datelor.

Clientul beneficiază de acces la un panou de administrare (cel mai popular este cPanel) și de acolo încep responsabilitățile lui. Își poate instala aplicațiile web dorite, poate crea adrese de email, poate face backup, poate restaura backup-uri mai vechi etc.

De obicei, clientul e liber să instaleze ce aplicații dorește, aplicații pe care și le administrează atât din punct de vedere tehnic cât și din vedere al conținutului.

I. Găzduire web shared

Găzduirea shared e cea mai populară, pentru că e ieftină și pentru că limitările acesteia sunt ok pentru majoritatea site-urilor, în puține cazuri clienții având nevoie de mai mult.

După cum se poate intui din sintagma „shared”, acest tip de găzduire este unul în care toate site-urile clienților sunt găzduite pe un server fizic (sau virtual) și împart la comun resursele acestuia.

Cui se adresează

Este o soluție de găzduire mass-market, gândită să satisfacă nevoile unui număr cât mai mare de proprietari de site-uri.

Mai detaliat despre găzduirea de tip shared am scris în articole mai vechi:

  • găzduirea shared se bazează pe standardizare
  • găzduirea shared se bazează pe automatizare
  • găzduirea shared se bazează pe overselling

Principalul avantaj al unei găzduiri shared este raportul calitate/preț, adică prețul relativ mic pe care îl plătește un proprietar de site raportat la serviciile și beneficiile pe care le primește.

Principalul dezavantaj al găzduirii shared este că performanța site-ului tău e afectată de vecinii de pe server, mai exact de consumul de resurse de pe server. Viteza de încărcare a unui site nu poate fi constantă și nu poate fi garantată.

Avantaje găzduire web shared

  • preț mic
  • performanță decentă
  • all-in-one (DNS, web, mail, backup)
  • există soluții shared optimizate (pentru WordPress, de ex)

Dezavantaje găzduire web shared

  • limitări de resurse
  • posibilități reduse de personalizare
  • performanțe inconsecvente
  • scalabilitate limitată

II. Găzduire VPS

VPS (Virtual Private Server) reprezintă o soluție de găzduire unde pe un server fizic (sau pe un cloud) se creează mai multe servere virtuale și fiecare cont de găzduire cPanel este pus pe un astfel de server virtual.

Fiecare VPS are un anumit nivel de resurse alocate (RAM, CPU), spre deosebire de găzduirea shared unde conturile nu au resurse alocate ci au setate doar limitări de resurse (adică nu pot consuma mai mult de x GB RAM sau y GHz CPU).

Pe lângă avantajul resurselor, alt avantaj major al unui VPS față de o soluție shared este posibilitatea de personalizare a anumitor setări (PHP, MySQL, numărul de mailuri ce se pot trimite pe oră etc…), adică ieșirea din standardizările și limitările unui shared.

Principalul dezavantaj al unui VPS este dat de costurile mai ridicate.

Clientul găzduit pe VPS nu mai împarte resursele cu alți clienți dar nu mai împarte nici costurile (licența cPanel, licența webserver Litespeed, licența soft backup, licența soft anti-spam, administrare server etc).

Avantaje găzduire VPS

  • securitate mai bună
  • performanță mai bună
  • resurse dedicate
  • posibilitatea de personalizare
  • all-in-one (DNS, web, mail, backup)
  • scalabilitate mai bună dar tot limitată

Dezavantaje găzduire VPS

  • costuri mai ridicate
  • e tot o soluție all-in-one cu cPanel
  • performanța nu e neapărat mai bună (depinde de setup și resurse)

III. Servere dedicate

În cadrul acestei soluții de găzduire cu cPanel și administrare, tot serverul fizic e închiriat unui singur client.

Este soluția de găzduire tradițională care presupune cele mai mari costuri dar are avantajul unei performanțe ridicate.

Se poate personaliza orice setare a serviciilor instalate pe server pentru a acomoda necesitățile site-ului iar limitările sunt date doar de cele fizice ale specificațiilor tehnice ale serverului.

Avantaje găzduire server dedicat

  • securitate mai bună
  • performanță mai bună
  • performanța poate fi constantă
  • all-in-one (DNS, web, mail, backup)
  • posibilitatea de personalizare

Dezavantaje găzduire server dedicat

  • costuri ridicate
  • e tot o soluție all-in-one cu cPanel
  • scalabilitate limitată
  • downtime dacă se strică o componentă fizică a serverului

Acestea au fost tipurile de găzduire clasică cu administrare, de obicei oferite cu cPanel sau un alt panou de control: ISPConfig, DirectAdmin, Plesk etc.

2. Găzduire fără administrare (unmanaged)

Soluțiile de găzduire unmanaged sunt servere virtuale și servere dedicate care sunt oferite de provider fără administrare, fără cPanel sau alt panou de control, cu acces root, la un preț mult mai mic.

Ele nu sunt dedicate utilizatorilor începători, sunt orientate către developeri, sysadmini, DevOps, adică persoane cu abilități tehnice necesare pentru a administra servere.

S-ar putea spune că, de fapt, nici nu sunt soluții de găzduire web, sunt soluții IaaS (Infrastructure as a Service).

În sensul că ți se oferă acces la infrastructură și resurse și tu le folosești ca să construiești soluții de găzduire web (shared sau managed) pe care să le folosești pentru site-ul tău sau chiar să le vinzi mai departe unor utilizatori finali.

Sunt o mulțime de furnizori de găzduire fără administrare, câteva exemple mai populare ar fi:

  • Digital Ocean
  • Linode
  • Vultr
  • Kimsufi
  • Amazon Web Services
  • Google Cloud

Responsabilități

Toate responsabilitățile cad în sarcina clientului.

Aceste responsabilități reprezintă instalarea, configurarea și administrarea tuturor serviciilor ce rulează pe server:

  • sistemul de operare (Debian, Ubuntu etc)
  • serverul web (Nginx sau Apache)
  • serverul de baze de date (MySQL, Percona sau MariaDB)
  • serverul de mail
  • protecție antivirus, antispam
  • firewall, protecție brute-force attacks
  • backup și disaster recovery

Pe lângă acestea, clientul este responsabil și de aplicațiile web pe care le instalează pe server (WordPress, de exemplu), precum și de actualizările acestor aplicații, mentenanța lor și publicarea conținutului.

Avantaje găzduire web unmanaged

  • costuri mici în bani, aproape de shared
  • viteză de încărcare mai bună decât shared
  • uptime mai bun decât shared
  • poți construi soluții puternice de găzduire dacă te pricepi

Dezavantaje găzduire web unmanaged

  • nu include administrare
  • responsabilități mari
  • riscuri mari
  • nu cheltui bani dar investești timp și efort

3. Găzduire web cu administrare (managed)

Aceste soluții nu sunt generaliste precum cele semi-managed și unmanaged, ci sunt soluții super specializate.

Astfel, denumirea corectă ar fi găzduire WordPress sau găzduire Magento, depinde de aplicația web pe care e specializată găzduirea web respectivă.

Din pct meu de vedere, acest tip de găzduire e o alternativă mai bună la VPS și server dedicat pentru clienții care doresc să treacă de la găzduire shared la o soluție superioară, cu performanțe ridicate.

Costurile sunt la nivel de VPS sau dedicat clasic însă setup-ul este unul net superior. Întâlnim aici implementarea celor mai moderne tehnologii din domeniu: cloud, Kubernetes, containerizare, cluster dedicat pentru baza de date, arhitectură serverless etc… ceea ce duce la:

  • viteză mai bună de încărcare
  • scalabilitate ridicată (verticală + orizontală)
  • distribuție geografică (CDN inclus)
  • uptime 100%
  • backup garantat
  • securitate garantată

Există un număr destul de mare de soluții de găzduire WordPress managed pe piața internațională, dintre care cele mai cunoscute ar fi:

  • Kinsta
  • WPEngine
  • Pagely
  • Presslabs

În ciuda denumirii de managed hosting, unele soluții sunt tot un fel de găzduire web semi-managed însă nu clasică, cu cPanel, ci o versiune modernă, bazată pe containere în cloud.

Există și soluții de găzduire cum ar fi Squarespace, Shopify sau Wix (chiar și WordPress.com) la care se potrivește mult mai bine sintagma managed.

Cui se adresează

Găzduirea web de tip managed se adresează clienților care sunt dispuși să investească mai mult pentru a avea în spate o echipă specializată. E vorba în general de publisheri medii sau mari care nu vor să-și bată capul cu administrarea, vor doar să publice conținut și toată partea tehnică pur și simplu să funcționeze, chiar și atunci când au vârfuri mari de trafic.

Responsabilități

După cum menționam mai sus, există soluții de găzduire managed unde clientul are doar responsabilitatea adăugării de conținut.

Tot ce se întâmplă în spate este administrat de furnizorul de găzduire. Providerul administrează serverele și ce e instalat pe servere, de la sistemul de operare până la platforma în care tu doar îți adaugi conținutul.

Există și soluții de managed WordPress unde proprietarul site-ului își poate instala și pluginuri / teme și este responsabil și pentru partea de cod (doar core-ul WordPress e administrat de providerul de găzduire, care face update-urile).

Avantaje găzduire web managed

  • viteză de încărcare foarte bună (high-performance)
  • scalabilitate ridicată (high-scalability)
  • uptime foarte bun (high-availability)
  • suport tehnic specializat
  • it just works, indiferent cât trafic ai (depinde de furnizor și de abonament)

Dezavantaje găzduire web managed

  • costuri mai ridicate
  • e o soluție nișată, nu e all-in-one
  • nu include găzduire email
  • nu include găzduire DNS (depinde de furnizor)

Acestea ar fi tipurile de găzduire web disponibile în prezent pentru proprietarii de site-uri, în special pentru cei ce folosesc WordPress.

Ce găzduire web ar trebui să aleg?

În general, găzduirea shared este suficientă pentru majoritatea site-urilor.

Include tot ce ai nevoie: DNS, email, găzduirea aplicației web, backup, suport, securitate.

Este best-effort dar soluțiile de găzduire web shared au evoluat până la performanțe surprinzătoare pentru prețul mic plătit; dacă ai un site obișnuit, fără nevoi speciale, aceasta este soluția cea mai avantajoasă ca raport calitate/preț.

Prin nevoi speciale mă refer la personalizări ale setărilor PHP sau MySQL, instalări ale unor servicii suplimentare (python, ruby, node.js), trimiterea unui număr mare de emailuri, rularea unor interogări mai grele pe baza de date (importuri produse, actualizări stocuri, prețuri) sau alte nevoi specifice site-ului deținut.

Pentru site-urile cu nevoi mai speciale sunt 2 soluții:

  • upgrade tot pe soluțiile clasice (VPS sau dedicat)
  • separarea serviciilor pe soluții specializate, managed

Din punctul meu de vedere, soluția profesională pe care o recomand este separarea serviciilor.

  • Pentru găzduire web – o soluție specializată pe găzduire web pentru aplicația ta, cu suport specializat: managed WordPress, managed Magento etc.
  • Pentru găzduire email – o soluție specializată pe email hosting cum ar Google G Suite, Microsoft Exchange etc.
  • Pentru găzduire DNS – o soluție cum ar fi Cloudflare, Amazon Route53, DNSMadeEasy, etc
  • Pentru trimiterea de emailuri tranzacționale din aplicație (notificări comenzi, facturi etc) – o soluție specializată pe asta cum ar fi Postmark, Sendgrid, Mailgun etc.
  • Pentru trimiterea de emailuri de marketing (newslettere, promoții etc) – o soluție specializată pe acest lucru cum ar fi Mailchimp, Drip, ConvertKit etc.
  • Pentru SEO, publicitate online (Google Ads, Facebook Ads etc), marketing, crearea de conținut etc – o o persoană dedicată în echipă sau un abonament la o firmă specializată (sau mai multe firme).
  • Pentru securizarea aplicației web, mentenanța și administrarea aplicației web – o soluție specializată pe securitate cum ar fi Sucuri, o persoană tehnică în echipă sau un abonament la o firmă specializată pe mentenanță.

E în natura noastră să vrem să lucrăm cu un singur furnizor (sau cât mai puțini), ca să ne fie mai ușor, dar nu există un singur furnizor care să poată fi la fel de specialist în 20 de chestii.

Poți începe cu costuri mici, pe o găzduire shared cu cPanel, dar dincolo de un anumit punct, soluțiile tradiționale all-in-one nu te pot duce mai departe în dezvoltarea afacerii tale online.

Ceea ce vreau să evidențiez prin această expunere este că găzduirea web nu e un glonț de argint, nu e o pilulă magică care îți rezolvă toate problemele site-ului și nici nu ar trebui privită ca atare.

Alegerea unui furnizor de găzduire nu ține loc de asumarea responsabilității pentru propriul site și administrarea tuturor aspectelor ce țin de acest lucru.

Sper ca acest articol să te ajute să faci alegeri bine informate în ceea ce privește găzduirea web dar și toate celelalte aspecte aferente deținerii unui site și a unei afaceri online.

Pentru mai multe informații, idei sau recomandări vă stăm la dispoziție la help@simplenet.ro.

Similare

Din categoria: Hosting

Simplenet

Mai mult decât găzduire

Dezvoltă-ți afacerea online pe o fundație solidă, optimizată pentru WordPress. Testează gratuit 10 zile.

Vezi pachete

Articol anterior: « De ce este important să acorzi atenție felului în care prezinți textul/informațiile despre companie?
Articolul urmator: Cum implementezi un formular de contact pe site-ul tău WordPress »

Reader Interactions

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Footer

Simplenet

Ajutăm antreprenorii online să aibă site-uri WordPress mai rapide și mai scalabile, să economisească bani și să accelereze dezvoltarea afacerii lor online.

Articole recente

Cum să faci un Landing Page eficient în 2021

9 februarie 2021

7 modalități să obții gratuit sloganul potrivit pentru afacerea ta 

1 februarie 2021

Cele mai bune 10 plugin-uri WordPress pentru gestionarea evenimentelor

27 ianuarie 2021

Abonează-te la blog prin email

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 486 de abonați

Copyright © 2021 Simplenet Hosting srl

  • Despre noi
  • Contact
  • Termeni și condiții de utilizare
  • Politica de confidențialitate
  • ANPC
  • SOL