Există mulți oameni care vor să lanseze o afacere online iar crearea unui magazin online pare a fi cea mai simplă direcție de acțiune.
Acest articol va răspunde la întrebarea „cum îmi deschid magazin online?”. Însă există mari șanse să nu fie nevoie să-ți deschizi un magazin online. Există și alte metode de a porni o afacere online, și anume în sfera serviciilor. Despre acest lucru vom vorbi cu o altă ocazie.
Dacă vrei să-ți deschizi magazin online înseamnă că ai ceva de vândut, ori niște produse făcute de alții pe care le imporți sau le-ai găsit la un preț bun pe undeva, ori ești chiar tu producătorul.
În ambele cazuri întrebarea corectă pe care trebuie să ți-o pui nu este „cum să-mi fac magazin online” ci „cum să-mi fac o afacere”.
Să luăm pe rând cazurile și să vedem cum procedăm.
1. Vinzi produsele altora
Ce aș recomanda eu…
În primul rând poți să aduci câteva bucăți ca să le testezi personal, să le arăți și altora ca să vezi ce reacție au la ele și la prețul de vânzare. Atenție, vorbim de prețul de vânzare, nu de cât dai tu pe produs.
Poți încerca să vinzi offline, să vezi reacțiile potențialilor clienți, reacții legate de preț, de calitate, de produs în sine, etc… Părerile prietenilor și cunoscuților sunt bune dar mai bune sunt părerile oamenilor care trebuie să scoată bani din buzunar. Cine votează cu banii lui îți poate oferi un feedback mult mai realist.
E o ocazie bună să afli dacă există piață pentru produsul respectiv, cât sunt dispuși oamenii să plătească pentru el.
Poți încerca să vinzi și online, pe ocazii, tocmai, mercador și alte site-uri de anunțuri. Poți începe cu un preț mai mare ca să ai de unde să lași, să vezi care e „prețul corect”. Profitul nu e neapărat important aici, ești în faza de studiu de piață.
Ok, ai testat, ai văzut, crezi că ar merge, ce faci mai departe?
Îți deschizi magazin online, nu?
Depinde de buget. Dacă nu prea ai buget atunci cea mai ieftină soluție este să continui să vinzi offline și online pe site-urile de anunțuri până strângi buget ca să-ți deschizi un magazin online și să te dezvolți mai departe pornind de acolo.
Dacă ai buget mai mare, ai putea să încerci să te concentrezi doar pe import și distribuție și să lași vânzarea pe seama retailerilor.
Asta înseamnă să pui bazele unei echipe bune de vânzari care să convingă magazinele online și offline să revândă produsele respective, să facă niște deal-uri cu acești retaileri și să-ți bage produsele pe raft cât mai repede.
Nu ai nevoie neapărat de magazin online propriu ci doar un site de prezentare al produselor respective, cu poze, specificații tehnice detaliate și linkuri către magazinele partenere. Eventual o soluție B2B prin care partenerii să poată să vadă stocurile în timp real și să comande online.
Sigur, poți să le faci pe amândouă în același timp, să ai și magazin online propriu și să și vinzi prin alte magazine. Părerea mea e că e mai bine să pleci de la ceva simplu și pe măsură ce vin banii, să te dezvolți.
Depinde foarte mult de buget, de echipă, etc… dar ai înțeles ideea.
2. Vinzi produse făcute de tine
Ăsta e un caz cu care sunt mai bine familiarizat, am produs și eu tricouri imprimate în trecut. Am și 2 prieteni care s-au hotărât recent să producă lucruri. Elena face croitorie și vrea să creeze haine office pentru doamne și domnișoare. Răzvan a decis recent să-și transforme pasiunea într-o afacere și să construiască boxe high fidelity.
Sfatul meu pentru ei a fost același pe care vi-l dezvălui și vouă în continuare.
Când ești doar tu de capul tău e destul de dificil să gestionezi multe lucruri. Iar gestionarea unui magazin online te va face să fii nevoit să înveți mai multe skill-uri. Există riscul să pierzi din vedere skill-ul care e cel mai important – acela de vânzător.
Sfatul meu pentru cine vrea să producă și să vândă ceva online este să nu-și facă magazin online. În schimb să înceapă cu un blog pe care să-l transforme încet-încet în site de prezentare (sau un site mic de prezentare cu blog integrat). Să publice zilnic (dacă se poate) sau măcar săptămânal conținut pe blog.
Chestia asta se cheamă content marketing și nu e niciun secret, o face lumea de ani de zile.
Scriind pe blog despre domeniul în care activezi, despre ceea ce faci, cum faci, cu puțin umor, cu ceva poze, le arăți oamenilor că există o persoană reală în spatele monitorului.
Dacă nu-ți va fi frică să arăți cine ești, să fii transparent, să îți permiți să faci greșeli, să le arăți potențialilor clienți că ești om, că ești capabil să evoluezi, că te îmbunătățești în domeniul tău îți vei construi în timp o bază de vizitatori care te vor citi constant și care vor avea încredere în tine.
Iar când vor avea nevoie să cumpere ceva, vor cumpăra mai degrabă de la tine decât de la cineva pe care nu-l cunosc.
Secretul #1 aici e ÎNCREDEREA.
Încrederea e cel mai de preț lucru pe care îl poți câștiga și de care trebuie să ții cu dinții.
În paralel cu crearea unei prezențe și a unei reputații online ar trebui să acționezi și offline. Multă lume ignoră offline-ul. Și eu am făcut „greșeala” asta dar eu așa sunt de felul meu, mai anti-social, nu prea mă duc pe la întâlniri, prezentări, nu dau bună ziua vecinilor pe scară, un satanist antipatic. :)
Ok, am făcut o paranteză destul de mare fără să vă spun nimic despre cum să vă deschideți magazin online, că doar despre asta trebuia să fie articolul, nu?
Credeți-mă, paranteza asta s-ar putea să vă ajute mult mai mult în incursiunea voastră în antreprenoriatul online decât orice alte instrucțiuni despre cum să îți faci un magazin online.
Dar dacă totuși vrei neapărat-neapărat să-ți deschizi magazin online nu vreau să te las de căruță, să zici că ai citit atâta amar de text degeaba. Așa că o să trec în revistă mai jos metodele prin care îți pot deschide un magazin online în România.
Cum îți faci magazin online?
Cea mai simplă soluție este să folosești un serviciu managed, că nu știu cum să-i zic altfel. A doua soluție este self-hosted, adică să te ocupi tu de tot.
Varianta managed
Vorbim aici de magazine online la cheie. Cine îți vinde acest serviciu se ocupă de hosting, de platforma de e-commerce, actualizări, etc. Tu te ocupi strict de administrarea magazinului tău.
Nu știu foarte multe despre varianta asta. N-am folosit niciodată servicii de acest gen. Poate fi o soluție bună pentru cine nu se pricepe la partea tehnică.
Eu am auzit de următoarele variante:
Vizitați site-urile respective și veți găsi informații și prețuri. Dacă mai știți și alte soluții de genul ăsta, lăsați link în comentarii și o să le trec aici.
Varianta self hosted
Varianta asta presupune să te ocupi tu de tot. Îți iei domeniu, hosting, instalezi aplicația de e-commerce, o setezi, configurezi, faci actualizări, introduci produse și îți administrezi magazinul.
Aplicații open-source pentru a construi un magazin online
Există aplicații de e-commerce românești ca Powercart și MRex sau aplicații open-source ca Magento, Opencart, Prestashop, WordPress + WooCommerce.
MRex
Eu am lucrat cu Mrex prin 2007. Era o aplicație bună, lightweight, gândită pentru piața din România, foarte ușor de administrat. Costa 300 euro, dar puteai să începi să vinzi online din prima zi fără prea multa bătaie de cap. Personal, nu prea mi-au plăcut design-urile disponibile, dar se pot modifica.
Magento
Am mai lucrat și cu Magento, încă din 2008 când era în beta. Chiar am făcut prima traducere decentă în română a acestuia în perioada respectivă. E bun, e flexibil ca design, poți face multe cheștii mișto cu el. Dar îți consumă timp până îl înveți, are o logică ciudată, actualizările îți strică site-ul în 99% din cazuri. În plus ai nevoie de hosting performant dacă ai mai mult de 1000 de produse, etc…
Magento e folosit de multe magazine online mari, Dedeman, Altex, Nike, Louboutin.
Pentru un mic magazin gestionat de un singur om care trebuie să le facă pe toate, Magento este un coșmar tehnic. Pentru cine vrea să facă business serios online, e o soluție puternică și flexibilă.
N-am folosit Opencart sau Prestashop. Am auzit că sunt ok și ușor de folosit. Le poți instala foarte ușor din cPanel, la fel ca și Magento și WordPress, de altfel.
WordPress
Când am trecut de la Magento la WordPress am avut mare șoc. Ușurința în utilizare, în personalizare, chestiile mișto care se pot face adăugând niște pluginuri care funcționează fără stres, toate astea au fost niște bucurii enorme după coșmarul Magento.
WordPress nu e o aplicație de e-commerce dar cu ajutorul unui plugin se poate obține un magazin online. Cele mai cunoscute pluginuri de e-commerce pentru WordPress sunt:
- WooCommerce
- WP e-Commerce
- Easy Digital Downloads (pentru produse digitale: cărți, pdf, e-books, muzică, etc)
- Jigoshop
WordPress + WooCommerce ar fi soluția pe care o recomand pentru magazine online mici. Cu acest plugin poți avea un site de prezentare, un blog și un magazin online. Și toate integrate într-o singură aplicație, cu o singură interfață de administrare.
Eu mă și pricep cel mai bine la WordPress, e oarecum normal să recomand ceva ce cunosc foarte bine.
Oricum, orice aplicație de e-commerce folosești, ca e Magento, Opencart, Prestashop, Mrex sau WordPress, hosting-ul Simplenet e compatibil 100%. Avem clienți care folosesc de toate.
De ce ai nevoie ca să-ți deschizi un magazin online pe WordPress
Elementele necesare sunt următoarele:
- nume de domeniu
- abonament de găzduire
- construcția site-ului
Numele de domeniu
Reprezintă adresa la care te găsesc clienții pe internet, de exemplu emag.ro, babymegastore.ro, rochii-xxl.ro etc…
Înregistrarea unui nume de domeniu presupune un cost anual. Acesta e în jur de 10 euro, depinde de extensie (.ro, .com, .eu, .net) și de firma care intermediază înregistrarea.
Abonamentul de găzduire
Reprezintă chiria pe care o plătești pentru ca site-ul tău să stea pe serverele unei firme specializate pe servicii de găzduire.
Pachetele de găzduire presupun costuri care se pot plăti lunar, trimestrial, semi-anual sau anual. Unele firme oferă discounturi pentru plata pe perioade mai mari, chiar și pe 2 sau 3 ani.
Costul unei găzduiri pleacă de la aproximativ 1,5 euro pe lună. Acesta depinde de resursele de procesare, spațiul de stocare, numărul de domenii găzduite, numărul de adrese de email etc…
De regulă, primești ceea ce plătești, pachetele ieftine nefiind recomandate pentru magazine online.
Construcția site-ului
Pentru construcția site-ului poți apela la specialiști. Sau poți încerca să o faci singur, dacă ești o persoană cu abilități tehnice.
Dacă vrei să-ți construiești singur magazinul online ai nevoie de următoarele:
- să instalezi WordPress
- să instalezi modulul WooCommerce
- să instalezi o temă WordPress compatibilă cu WooCommerce sau creată special pentru WooCommerce
Modulul WooCommerce oferă funcționalități de bază pentru un magazin online. Însă de cele mai multe ori va fi nevoie să instalezi și alte module (WooCommerce Addons) pentru a implementa și alte funcționalități.
De ce mai ai nevoie?
- contract cu un procesatori de plăți cu cardul
- contract cu un furnizor de servicii de curierat
Alte detalii
Am nevoie de firmă ca să vând online? – asta e o altă întrebare frecventă pe care o primesc.
- Ai nevoie de firmă când faci importuri mai mari din afara UE. Dacă iei cantități mari pe persoană fizică ți se vor reține la vamă până când prezinți o factură pe firmă.
- Ai nevoie de firmă ca să faci contracte cu firmele de curierat, procesatorii de carduri, cu furnizorii și distribuitorii.
- Ai nevoie de firmă atunci când vinzi produse la care trebuie să oferi garanție.
Fără firmă e ilegal, evident. Dar poți să vinzi și fără să ai firmă, mai ales dacă vinzi produse fără garanție, gen haine, și le trimiți cu Poșta. Vezi vânzătorii de pe Okazii, Mercador, Tocmai, OLX etc…
Însă întrebarea este: vrei să faci afaceri serioase sau vrei să faci combinații pe net?
În loc de concluzie
Există percepția greșită în mintea multora că e ieftin/ușor să-ți deschizi o afacere/magazin online. NU ESTE!
Să construiești un business, fie el online sau offline, nu e simplu, nici ușor sau ieftin. Dacă pleci de la ideea că îți faci magazin online și gata, încep să-ți vină clienți, vânzări și bani, s-ar putea să ai o mare dezamăgire.
95% din afaceri eșuează oricum, chiar făcute de oameni cu experiență. Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să încerci, să înveți din greșeli și să-ți găsești nișa care ți se potrivește.
Succes!
Lasă un răspuns