Cum să-ți pregătești magazinul online pentru Black Friday

black friday 2023

Black Friday e un eveniment important pentru oricine deține un magazin online, oricât de mic. E o ocazie importantă de a face vânzări, dar poate fi și un coșmar logistic și tehnic.

Ca în fiecare an, în perioada de dinainte de Black Friday primim întrebări de la clienți legate de performanță și scalabilitate. Cât trafic o să țină serverul? Cât de rapid o să se încarce? Ce facem dacă o să cadă? Cum putem mitiga problemele? Putem face upgrade temporar pentru perioada de vârf? etc…

În general, e destul de dificil de făcut estimări pentru Black Friday.

Problema e mereu pe partea de cart și checkout, pagini ce nu pot fi cache-uite. Acolo trebuie să lucreze serverul (PHP + MySQL) și ar trebui făcute niște teste de load impact pentru a vedea cât poate susține pachetul de găzduire pe care îl ai.

Unelte pentru testare:

Pentru a susține cât mai mult trafic, ar trebui să-i dăm serverului cât mai puțin de muncă. Sau să-i dăm muncii cât mai mult server. Ideal ar fi ambele: și un site bine optimizat, și un hosting puternic.

Soluțiile ca să aibă serverul cât mai puțin de muncă ar fi următoarele…

Cache

Pentru WordPress, soluțiile de full page cache ar fi 2. În primul rând, pluginurile WordPress de cache, cum ar fi:

  • WP Fastest Cache
  • WP Super Cache
  • Surge
  • Cache Enabler
  • etc…

În al doilea rând ar fi modulele de cache integrate direct la nivel de server de către furnizorii de găzduire și care sunt legate de WordPress prin pluginuri specifice:

  • Litespeed Cache
  • Nginx Helper
  • Redis Page Cache
  • Batcache
  • etc…

Asigurați-vă că aveți un sistem de cache implementat și că funcționează. E importat de verificat dacă funcționează. Simpla instalare a unui plugin WordPress de cache nu înseamnă că funcționează. Există cazuri când alte plugin-uri instalate pe site împiedică servirea paginilor din cache.

CDN

Prin folosirea unui CDN (Content Delivery Network), elementele statice de pe paginile site-ului (imagini, fișiere CSS și JS) sunt servite vizitatorilor de pe serverele furnizorului de CDN, din cea mai apropiată locație de aceștia.

Exemple de furnizori de CDN:

  • Cloudflare (gratuit)
  • Bunny CDN (ieftin)
  • KeyCDN (ieftin)
  • AWS Cloudfront (scump).

Edge Cache

În mod tradițional, CDN-urile servesc doar elementele statice, după cum spuneam. În ultima perioadă au crescut implementările de edge caching pe CDN, ceea ce înseamnă că poate fi servită toată pagina HTML de pe CDN.

E o soluție excelentă pentru a avea un TTFB extrem de mic și de a elibera serverul de muncă.

Exemple de furnizori de CDN pe care se poate face edge caching:

  • Cloudflare (gratuit cu page rules, complexitate medie de implemetare)
  • Cloudflare APO (5$ pe lună, simplu de implementat)
  • Quic.cloud (gratuit + premium, complexitate medie)
  • AWS Cloudfront (scump, implementare complexă)
  • Fastly (scump, complexitate medie).

Optimizare cod

După cum spuneam mai sus, problema nu e cu paginile care pot fi servite din cache, ci pe partea de cart și checkout, pagini ce nu pot fi cache-uite. Acolo trebuie să lucreze serverul (PHP + MySQL) și trebuie făcut un audit pentru a identifica dacă sunt probleme de performanță și rezolvate:

  • optimizarea bazei de date (în principal curățare meta_key inutile din wp_postmeta și intrări cu autoload:yes din wp_options)
  • identificare plugin-uri care fac non-cacheable requests sau multe interogări/interogări lente

O altă recomandare ar fi ca pe perioada de vârf să nu se facă activități de administrare (backup, import, feed etc). Setați tot ce trebuie setat în avans. Apoi de Black Friday lăsați serverul să lucreze doar la servirea paginilor către vizitatori.

Upgrade la server

Dacă furnizorul de găzduire permite, faceți upgrade la un pachet mai puternic. Unii permit upgrade-ul doar pe o lună întreagă, la alții se poate face și pentru câteva zile, cât este nevoie.


Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *