Înainte de a începe, trebuie să știi că a avea un site pe internet presupune multă muncă și multe alte activități dincolo de partea de construcție:
- optimizare pentru motoarele de căutare
- copywriting
- usability
- conversion rate
- performanță
Astfel, ideal ar fi să folosești profesioniști specializați pe fiecare aspect al gestionării unui site web.
Dar dacă vrei să începi cu investiții minime și să te dezvolți pe parcurs, este posibil să-ți creezi singur un site urmând pașii prezentați mai jos.
PRIMUL PAS este să înregistrezi un domeniu.
- Toate informațiile de care ai nevoie despre înregistrarea unui domeniu le poți găsi în acest articol.
- Câteva idei despre cum să alegi un nume pentru domeniu poți găsi în acest articol.
- Dacă te-ai hotărât, poți înregistra un domeniu chiar aici.
PASUL DOI este să comanzi un abonament de găzduire.
- Poți afla toate informațiile necesare despre ce este găzduirea și de ce ai nevoie de ea în acest articol.
- Dacă te-ai hotărât, poți comanda un pachet de găzduire în același timp cu înregistrarea unui domeniu de aici.
PASUL TREI îl reprezintă crearea efectivă a site-ului.
După ce ai cumpărat numele de domeniu și ai un pachet de găzduire, ești pe drumul cel bun.
Acum e timpul pentru a configura site-ul și a-l pune online. Primul lucru pe care va trebui să-l faci este să instalezi WordPress.
Instalarea WordPress
Există două modalități de a instala WordPress, manual sau semi-automat, varianta a doua fiind mult mai ușoară decât cealaltă.
Instalarea semi-automată se face din cPanel (interfața de administrare a contului de găzduire) unde avem integrat un soft care face instalarea pentru WordPress (și nu numai, poți instala peste 300 de aplicații în acest mod).
Aici sunt pașii pe care ar trebui să-i urmezi:
- Intră în cPanel;
- Fă scroll și uită-te după simbolul „WordPress” sau după „Softaculous Apps Installer”
- Alege domeniul în care doriți să instalați site-ul
- Configurează câteva opțiuni (user, parola etc)
- Fă clic pe butonul „Install”
Pentru mai multă ușurință poți să vizionezi acest ghid video de pe canalul nostru de YouTube.
Alegerea unei teme / șablon pentru site-ul tău
După ce s-a instalat cu succes WordPress pe domeniul tău, vei vedea un site simplu și curat, aceea este tema standard a WordPress.
Șablonul, denumit theme (temă) în cazul WordPress sau template în cazul altor platforme, poate fi schimbat cu ușurință pentru a obține un design diferit al site-ului.
Și aici vine partea distractivă a lucrului cu WordPress – există mii de teme diferite (majoritatea gratuite) dintre care poți alege și pe care le poți personaliza pentru a avea un site cît mai aproape de preferințele tale.
Iată cum poți să găsești o temă gratuită care îți place:
1. Conectează-te la interfața de administrare WordPress
Interfața de administrare WordPress poate fi accesată la adresa www.siteultau.ro/wp-admin (înlocuiește „siteultau” cu numele domeniului tău).
Cam așa arată ecranul principal al acestei interfețe.
La prima vedere poate părea copleșitor dar cu răbdare și atenție vei putea să înveți ce face fiecare secțiune. Dă click pe toate secțiunile cu încredere, n-ai ce să strici. Asta e interfața pe care o vei folosi de acum încolo pentru administrarea conținutului site-ului tău așa că e bine să te pregătești să o înveți.
2. Accesul gratuit la teme
Din interfața de administrare ai acces la peste 1500 de teme gratuite. Uită-te în meniul din bara laterală și accesează Appearance > Themes apoi apasă butonul Add New sau dacă ai instalat WordPress-ul în limba română – „Aspect”, apoi „Teme” și apeși butonul Adaugă temă.
Poți căuta teme după anumite cuvinte cheie sau poți folosi filtrele pentru a găsi teme care se potrivesc stilului tău. Să găsești tema perfectă poate dura ceva timp, dar merită.
3. Instalează o nouă temă
Odată ce ai găsit o temă care îți place, instalarea este foarte simplă, trebuie doar să faci click pe „Install”, urmat apoi de „Activate”. Poți avea mai multe teme instalate dar doar una singură poate fi activă la un moment dat.
IMPORTANT: Schimbarea temelor între ele nu va șterge conținutul site-ului: paginile, articolele etc. Puteți schimba temele cât de des doriți, fără a fi nevoie să vă faceți griji că veți pierde ceea ce ați creat. Cu toate acestea, anumite lucruri trebuie reconfigurate la schimbarea unei teme: meniuri, widgeturi etc.
Cum pot adăuga conținut și crea noi pagini?
Cu tema instalată, sunteți gata pentru a începe crearea de conținut. Să trecem rapid prin unele dintre elementele de bază:
Creează o pagină nouă
Vrei să ai o pagină „Servicii” sau o pagină „Despre mine”? Foarte simplu.
- În bara laterală faci click pe „Pages” apoi pe „Add New”
- După ce ai făcut clic, vei găsi un ecran care arată aproximativ ca Microsoft Word. Ai o casetă pentru adăugarea unui titlu al paginii și o zonă mare unde poți adăuga de text și imagini, apoi salvezi apăsând butonul Publish când ai terminat.
- Poți modifica oricând conținutul paginii, nu uita să apeși butonul Update.
Adăugarea de pagini în meniu
Dacă vrei ca noua pagină să apară în bara de navigare de pe site, urmează pașii de mai jos:
- Salvați toate modificările aduse paginii făcând clic pe „Update”
- Fă click pe „Appearance” apoi pe „Menus” în bara laterală a interfeței de admin WordPress
- Găsești pagina pe care ai creat-o și adaug-o la listă făcând clic pe caseta de lângă ea și apoi „Add to menu” după care apeși butonul Save Menu.
Creează o postare nouă (articol)
Dacă vreți să aveți un blog, secțiunea „Posts” va fi următoarea oprire. Crearea unei postări este similară cu crearea unei pagini doar că vei accesa Posts în loc de Pages.
Spre deosebire de pagini, articolele sau postările pot fi asociate unei categorii sau pot avea mai multe etichete. De exemplu, dacă scrii un articol despre pantofi roșii de damă, îl poți asocia categoriei Încălțăminte și poate avea etichetele pantofi și femei.
Pentru a crea un post pe blog mergi la „Posts -> Add New”. După ce ai terminat de scris, trebuie să adăugați categoria potrivită pentru el din partea dreaptă apoi să apăsați butonul Publish.
Fiecare articol trebuie să aparțină unei categorii în timp ce etichetele nu sunt obligatorii.
Diverse personalizări
În această secțiune voi acoperi o parte din elementele de bază care se pot configura ușor:
- schimbarea titlului site-ului
- dezactivarea comentariilor
- configurarea unei pagini principale a site-ului
- editarea barei laterale (sidebar)
- instalare pluginuri
Schimbare Titlu și Tagline
Titlurile de pagină explică vizitatorului cam despre ce e vorba pe pagina respectivă.
Titlurile sunt cele pe care le completați la crearea unei pagini sau postări iar titlul primei pagini, a paginii principale a site-ului se poate configura de la „Settings -> General” și completați casetele prezentate în captura de mai jos:
După completarea câmpurilor poți face scroll până mai jos la butonul Save Changes pe care îl apeși pentru a salva modificările făcute.
Dezactivarea comentariilor
Comentariile pentru pagini sunt în mod standard dezactivate dar unii proprietari de site-uri nu doresc ca vizitatorii să comenteze nici la postările de pe blog.
Iată cum poți dezactiva comentariile WordPress doar pentru o anumită postare:
- În timp ce se scrie o nouă postare, faceți clic pe „Screen Options” sau „Opțiuni ecran”, din colțul din dreapta sus.
- Faceți clic pe caseta „Discuții”. Caseta „Permiteți comentarii” va apărea în partea de jos.
- Faceți scroll până jos și debifați „Permiteți comentarii”.
Doriți să dezactivați comentariile pentru absolut fiecare postare nouă în mod implicit?
1. Mergeți la „Settings > Discussion” sau „Setări > Discuții” în română și debifați „Permite oamenilor de a posta comentarii pe articole noi”
2. Faceți scroll până jos și apăsați butonul Save Changes.
Configurarea unei pagini principale
În mod standard, pe prima pagină a unui site WordPress sunt afișate postările/articolele în ordinea invers cronologică, adică începând cu cel mai nou și terminând cu cel mai vechi. Este layout-ul standard de blog pe care îl folosesc cam toate blogurile.
Site-urile de prezentare, însă, preferă ca pagina de intrare pe site să fie o pagină statică.
O pagină statică este o pagină care nu se schimbă. Spre deosebire de un blog, unde ultimul articol va apărea în partea de sus de fiecare dată, o pagină „statică” va arăta același conținut de fiecare dată când cineva vizitează site-ul.
Pentru a configura prima pagină ca și pagină statică urmează pașii:
- Mergi la „Settings > Reading”
- Bifează Static Page și alege o pagină statică dintre cele pe care le-ai creat deja.
„Frontpage” semnifică pagina de pornire, „Posts page” este prima pagină a blogului (în cazul în care întregul site nu este un blog).
Editare bara laterală (Sidebar)
Cele mai multe teme WordPress au o bară laterală în partea dreaptă (în unele cazuri, este pe partea stângă) denumită generic sidebar.
În sidebar pot fi afișate diverse elemente:
- meniuri secundare de navigare
- casete de abonare la newsletter
- un Like Box de Facebook
- linkuri către categorii, etichete, postări sau pagini
- linkuri către alte site-uri
- reclame
Dacă doriți să configurați elementele din bara laterală, iată cum:
- Mergeți la „Aspect > Widgets” din interfața de admin WordPress
- De aici, se poate trage cu drag and drop pentru a adăuga diferite „box-uri” la bara laterală, sau elimina elementele pe care nu le doriți
Unele widget-uri sunt integrate în WordPress însă foarte multe pot fi instalate suplimentar cu ajutorul pluginurilor.
Instalare plugin-uri
Ce este un plugin?
„Plugins” sunt extensii/module care sunt construite pentru a extinde capacitățile WordPress, adăugând caracteristici și funcții cu care nu vine nativ platforma.
Puteți utiliza pluginuri WordPress pentru a face aproape orice, există foarte multe pluginuri care pot adăuga funcționalități suplimentare site-ului:
- formulare de contact
- coș de cumpărături
- galerii foto
- optimizare SEO
- securitate
- backup
- newsletter
Cum pot instala un nou Plugin?
Pentru a începe instalarea de pluginuri, mergi la „Plugins > Add New” și pur și simplu începe căutarea.
Există mai mult de 25.000 de pluginuri gratuite diferite, odată ce ai găsit un plugin care îți place, poți face click pe „Install” apoi pe Activate.
IMPORTANT: înainte de a instala orice plugin posibil, gândiți-vă că prea multe pluginuri pot afecta performanța site-ului. Nu instalați pluginuri descărcate de pe site-uri dubioase, păstrați-le actualizate mereu și eliminați-le pe cele pe care nu le folosiți.
Noi avem o listă cu pluginurile pe care le recomandăm, precum și o listă cu cele pe care NU le recomandăm.
Felicitări – sunteți gata de lansare!
Dacă ai urmat pașii din acest ghid, ar trebui să ai acum un site web complet funcțional pe platforma WordPress.
Sper ai găsit acest ghid foarte util însă trebuie să ai în vedere că acesta este doar vârful aisbergului.
Deținerea unui site, administrarea și mentenanța lui, actualizarea conținutului sunt treburi ce necesită timp și efort și va fi nevoie să înveți multe lucruri sau să angajezi specialiști pentru a obține succesul online.
Sursa: websitesetup.org
Buna!As dori sa mi dati un raspuns ce tine de informatia descrisa mai sus ?Spuneti va rog pentru R.Moldova eceasta informatie este utila sa nu?Si daca da pasii descrisi sunt aceiasi sau defera unele momente? Va multumesc !
Da, este la fel.
Ati tradus cu nerusinare, cuvant cu cuvant, tutorialul de pe http://websitesetup.org/ si v-ati inserat voi oferta. Nici macar nu ati avut bunul simt sa precizati sursa. Mi-e clar ca o sa stergeti comentariul asta ca nu va face cinste. Apropo, nu-s hater si nici de la competitie, sunt un client de-al vostru si nu-mi plac hotii de continut.
Articolul e construit pe aceeași structura precum cel menționat însă am cerut și am primit acordul autorului, totul e în regulă din pct de vedere legal.
De retinut si:
Web Hostingul „prost” va bloca de foarte multe ori „paianjenii” google-ului. La fel se poate intampla si in cazul robots.txt. Sunt o gramada de chestii de care sa tii cont. Pentru un site de prezentare sau magazin online, pretul reflecta complexitatea si buna functionare(chiar si buna indexare de catre google, yahoo, bing etc). Conteaza foarte mult Web Hostingul. Crearea unui site de prezentare nu este neaparat usoara. Ma refer la un site bine structurat, cu foarte multe optiuni si in care google indexeaza foarte usor , etc. Intr-adevar, iti poti face un site de prezentare rapid(de la 3 la 24 ore – depinde de cat de mult cunosti pasii). De ce am zis pana la 24 ore? Pentru ca nimeni intreg la minte(de exemplu) nu ar lasa in footer designed by „x” sau „y”. Sigur ar vrea sa fie scris acolo „Designed by..(tine)”.. Nu mai zic de „Copiright” si altele.
Bine facut acest articol. Dar, oricat ar explica acesta, tot ai nevoie de putin ajutor.
De exemplu, cum urci Site-ul pe server.
Cum ii creezi IP dedicat
Cum Iti personalizezi footer-ul. etc
Ideal este ca proprietarul unui site sa lucreze cu profesionisti, oameni care il pot ajuta atat cu crearea site-ului cat si cu dezvoltarea afacerii.
Dar, daca gandim din pct de vedere al unui „minimum viable product”, aproape oricine isi poate face si singur un site.
Buna eu am platit pe cineva sa imi faca site si acum cand scriu numele la site-ul meu pe google imi apare site lui ce pot sa fac :(
Despre ce site e vorba?
radioaddo.eu
La o căutare pe Google după Radio Addo apare site-ul radioaddo.eu. Nu așa ar trebui să apară?
Explicați-mi mai în detaliu exact ce căutați, ce apare, ce ar trebui să apară etc. Cu cât mai multe detalii cu atât mai bine.