Cum să alegi un nume pentru afacerea ta online

Cum să alegi un nume pentru afacerea ta online

Una dintre dilemele care apar atunci când te hotărăști să-ți faci un site este alegerea unui nume potrivit.

Majoritatea celor care își deschid site-uri aleg nume explicite care să se potrivească exact cu cuvintele cheie pe care vor să iasă în rezultatele căutărilor Google, gen rochii-de-vara.com, cazare-sibiu.net, termopane-cluj.ro, etc…

Într-o perioadă, această strategie pentru numele de domenii funcționa foarte bine, site-urile ce aveau cuvintele cheie în numele de domeniu ieșeau foarte bine în căutările Google.

În 2012 însă Google a făcut un update la algoritmul său prin care penaliza domeniile „exact-match” care aveau conținut considerat low-quality și acestea au început să cadă din rezultatele căutărilor. Dacă vei crea conținut de calitate pe site-ul tău, încă mai poți alege un astfel de nume fără frică de penalizările Google.

Totuși, recomandarea mea ar fi să-ți construiești un brand.

Să-ți alegi un nume scurt, ușor de reținut și să îl promovezi ca să ajungă în mintea consumatorilor și să rămână acolo.

Eu am 2 metode de alegere a numelui pentru proiectele pe care le lansez:

  • ori aleg un nume aleator, generat de un soft
  • ori combin cuvinte care exprimă cel mai bine ideea proiectului

Poți să combini metodele de mai sus, să iei cuvinte generate de soft și să le unești apoi cu alte cuvinte care crezi că ar exprima ideea afacerii tale.

Reguli în alegerea unui nume de brand (și de domeniu web)

Pentru a descoperi numele perfect pentru site-ul tău există câteva reguli pe care ar trebui să le respecți atunci când îți cauți un nume.

Să fie cât mai scurt

Încearcă să alegi numele scurte formate din 4-7 litere.

  • zoso.ro
  • cetin.ro
  • nwradu.ro
  • mujo.ro
  • arenaIT.ro
  • emag.ro

Acestea sunt mai greu de găsit, cele bune sunt deja înregistrate. Dar cu puțină răbdare și creativitate se mai pot găsi variante.

Câteodată, chiar și numele lungi funcționează foarte bine. De exemplu Digital Ocean – digitalocean.com e un domeniu web cu multe litere. Funcționează pentru că sunt 2 cuvinte ușoare și simplu de pronunțat împreună.

Deci nu te împiedica neapărat de această regulă, să fie scurt numele. Dacă îl alegi cu grijă poate funcționa și un nume mai lung.

Să fie ușor de scris

Ideal ar fi să alegi un nume care să nu necesite prea mare atenție la scris. Ar trebui să eviți literele mai ciudate: z, x, q, fără litere dublate ss, ll, bb.

Poți testa cât de repede scrii numele, cât de repede și de natural curg degetele pe tastatură.

Să fie ușor de pronunțat

Similar cu regula de mai sus, numele ar trebui să fie și ușor de pronunțat, nu doar ușor de scris. Ar trebui să fie suficient de diferit de alte cuvinte, să nu se facă confuzii, să nu semene cu alte cuvinte.

În special dacă alegi un nume din limba engleză, fiecare român pronunță după cum a învățat el engleza (la școală sau din filme). Ar trebui ca persoana care aude numele să-și dea seama din prima despre ce cuvânt e vorba, să nu se chinuie să-l identifice, să nu-l confunde cu un alt cuvânt similar.

Evită liniuțele si numerele

În general, sunt de evitat liniuțele, numerele sau anii. Atunci când spui cuiva adresa site-ului va trebui să explici, să spui liniuță sau minus, dorel-popescu.ro (dorel minus popescu punct ro). E o complicație pe care, dacă poți s-o eviți, e bine s-o eviți.

Exista la un moment dat un magazin de mobilă cu adresa sophia2004.ro. Era vorba de anul 2004, când s-au lansat, sau e vreun cod secret știut doar de ei? Nu are sens. La un moment dat au realizat asta și au schimbat în sophia-romania.ro.

În alte cazuri, numerele au sens, cum ar fi brandul de modă Forever21 – forever21.com. Deși are un număr și devine și mai lung atunci când îl pronunți – forever twenty-one dot com – are totuși sens, e logic. Reprezintă brandul – modă pentru persoane care vor să rămână tinere, să aibă mereu 21 de ani.

Să nu necesite explicații suplimentare

Atunci când numele se transmite din gură în gură, ai vrea să eviți întrebările suplimentare de genul: 

  • cum se scrie?
  • e cu W?
  • e cu 2 de X?
  • cu K de la kilogram sau cu C?

Ideal este să spui o dată clar numele și să-l înțeleagă oricine.

Percepția e importantă

La ce te gândești atunci când auzi un nume?

La un moment dat cineva care voia să deschidă un magazin de motoutilaje și motounelte de la Stihl și Viking. M-a întrebat ce cred despre o idee de nume, se gândea la Technostar.

I-am spus că mie personal Technostar îmi sună a nume de casetofon chinezesc pe care îl găsești la tarabe în piață.

Așa că a schimbat numele în Technomark AG, nume care sună mai german. Mi se pare un nume mai bun, sună a calitate germană iar percepția asta e importantă.

Numele poate fi o modalitate de a manipula percepția consumatorului. Poate sună urât cuvântul ăsta, manipulare, dar asta face marketingul, manipulează percepții.

Generatoare online de nume

Există o multitudine de site-uri care te pot ajuta cu alegerea unui nume. Unele generează automat nume aleatoare. Altele te lasă să introduci tu niște idei, altele combină cuvinte cu tot felul de prefixuri sau sufixuri.

Câteva astfel de generatoare de nume poți găsi mai jos.

Bust a name

E un site interesant cu 2 secțiuni:

  • partea de Domain Search, unde poți să adaugi mai multe cuvinte și îți găsește combinațiile disponibile;
  • partea de Domain Maker, unde poți introduce un cuvânt și îți inventează un nume care nu există în limba engleză, dar seamănă cu altele și sună natural.

Dot-o-mator

Acest generator de nume face combinații între un cuvânt de început și unul de sfârșit, cuvinte generate dintr-o anumită categorie pe care o poți alege.

De exemplu, poți alege pentru cuvântul de început categoria „Culoare” iar pentru final categoria „Animale” și o să îți genereze ceva de genul Goldbear.

Namelix

Namelix are opțiunea să-ți adaugi unele cuvinte cheie. Apoi poți să-ți alegi lungimea numelui dorit, scurt (3-6 litere), mediu (6-12), lung (12+) și un tip de nume dorit:

  • gen brand (gen Google, Trulia)
  • cuvinte ce sună străin (gen Toyota, Audi)
  • scrise greșit (Lyft, Flickr)
  • care rimează (FireWire, SubHub)
  • combinate (Facebook, Bitcoin)
  • compuse (FedEx, Instagram)
  • cuvinte reale (Apple, Amazon)
  • nume de persoane (Calvin Klein, Giorgio Armani)

Îți vor apărea sugestii de nume conform opțiunilor alese, precum și câte o idee de logo pentru fiecare nume generat.

E un serviciu destul de simplist deținut de Automattic, compania din spatele WordPress.com.

Introduci un cuvânt cheie și îți apar diverse nume de domenii web care conțin cuvântul tău și care sunt libere pentru a fi înregistrate.

Blog name generator

O unealtă interesantă pentru a genera un nume pentru blogul personal.

Poți completa numele și prenumele tău, locul unde locuiești, 2 adjective și 3 verbe. Îți generează un nume de blog gen Snotty Hairy Blog, The Daily Danette, Danette Freeman’s Not-So-Secret Diary etc.

Wordoid

Un „wordoid” e un cuvânt inventat, care sună unic dar și natural în același timp. Acest site încearcă să-ți găsească astfel de cuvinte ciudate cum ar fi masterday, familton, shocket etc.

Poți alege diverse opțiuni:

  • limba dorită (engleză, spaniolă, franceză, germană, italiană)
  • cât de natural să sune cuvântul
  • prefixuri și sufixuri
  • lungimea cuvântului
  • dacă să caute și domeniile web disponibile

DomainWheel

Un serviciu destul de simplu în care introduci unul sau mai multe cuvinte și îți va returna atât idei de nume ce conțin cuvintele respective, câteva alternative premium, precum și o serie de cuvinte generate aleator, gen „wordoid”.

Panabee

Un alt serviciu care pare simplist la prima vedere, nu are multe opțiuni, trebuie doar să introduci unul sau 2 cuvinte pe care să le folosească drept idei și îți generează o serie de nume precum și diverse alternative.

Poți verifica dacă există deja numele pe Facebook sau Twitter și în vreo aplicație pe App Store.

Namestation

Namestation e un serviciu unde poți introduce mai multe cuvinte și generează combinații de nume.

După generare poți folosi opțiunile de a schimba ordinea cuvintelor. Poți adăuga prefix sau sufix, de a combina sau uni cuvintele, de a genera cuvinte inventate.

O opțiune interesantă e traducerea unui cuvânt într-o altă limbă, unele cuvinte pot suna destul de mișto în africaans, japoneză sau klingonină.

Concluzie

Sper ca aceste idei să vă ajute să găsiți un nume de brand și de domeniu web cu care să aveți succes în orice afacere veți lansa.

Luați în considerare însă că numele de unul singur nu vă asigură succesul. Puteți avea succes și cu un nume mai slab. La fel cum e posibil să eșuați în afaceri chiar dacă aveți un nume care sună super bine.


Comments

2 răspunsuri la „Cum să alegi un nume pentru afacerea ta online”

    1. Nu stiam de el, chiar e misto, l-am adăugat în listă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *